کد مطلب:276484 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

رستگاری به شفاعت پیغمبر اکرم و نایل شدن به شفاعت بزرگ
دلیل بر این معنی - اضافه بر آنچه تاكنون گذشت زیرا كه توسل به امام عصر - عجّل اللَّه فرجه الشریف -



[ صفحه 468]



در حقیقت توسّل به پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله است - روایتی است كه رئیس المحدّثین در خصال به سند خود از حضرت رضاعلیه السلام از پدران بزرگوارش از امیر مؤمنان علی علیه السلام آورده كه گفت: رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: چهار طایفه اند در روز قیامت من شفیع آنان هستم، هرچند كه با گناهان اهل زمین بر من وارد شوند: كمك كننده به خاندانم، و برآورنده حوائج آن ها هنگامی كه به او ناچار شوند، و دوست دارنده آن ها به دل و زبانش، و دفاع كننده از آن ها با دست خودش. [1] .

و علامه حلی رحمه الله از پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله مرسلاً آورده كه فرمود: من برای چهار گروه شفاعت می كنم هرچند كه با گناهان اهل دنیا بیایند: مردی كه ذرّیه ام را یاری كرده باشد، و مردی كه مال خودش را هنگام سختی به ذرّیه ام بذل نماید، و مردی كه ذرّیه مرا با زبان و دل دوست بدارد، و مردی كه در نیازهای ذرّیه ام اهتمام ورزد هنگامی كه رانده و فراری شوند. [2] .

و در بحار به سند خود از حضرت رضاعلیه السلام از پدران طاهرینش از امیر المؤمنین علیه السلام آورده كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمود: چهار تن را من روز قیامت شفاعت كنم: آن كه ذرّیه ام را گرامی بدارد، و آن كه حوائج آنان را برآورده سازد، و كسی كه در هنگام اضطرارشان به او در انجام امورشان اهتمام ورزد، و آن كه با قلب و زبان، آنان را دوست بدارد. [3] .

می گویم: مخفی نماند كه سه عنوان از این ها بر دعا برای تعجیل فرج مولی صاحب الامر - عجّل اللَّه فرجه الشریف - صدق می كند، زیرا كه نوعی از یاری كردن، و محبّت زبانی، و برآوردن حاجت است، چنان كه بیان آن خواهد آمد، ان شاء اللَّه تعالی.

و از اموری كه بر این مقصود دلالت می كند از علامه حلّی در توصیه هایش به فرزندش آمده كه امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه روز قیامت آواز دهنده ای ندا می كند: ای خلایق! ساكت و آرام باشید كه محمدصلی الله علیه وآله با شما سخن می گوید، پس همه خلایق ساكت و آرام می شوند، و پیغمبرصلی الله علیه وآله بپاخیزد و فرماید: ای گروه خلایق! هركه را نزد من احسان یا



[ صفحه 469]



منّت یا نیكی هست برخیزد تا او را پاداش دهیم. می گویند: پدران و مادرانمان قربانت، كدام احسان یا منّت یا نیكی، بلكه همه احسان ها و منّت ها و نیكی ها برای خدا و رسول اوصلی الله علیه وآله است بر تمام خلایق. می فرماید: آری، هرآن كه یكی از خاندان مرا پناه داده، یا به آن ها نیكی كرده یا از برهنگی پوشانده یا گرسنه شان را سیر نموده، برخیزد تا او را پاداش دهم.

آن گاه عدّه ای كه از این كارها انجام داده اند برمی خیزند، پس از سوی خداوند ندا می رسد: ای محمد؛ ای حبیب من! پاداش آن ها را به عهده خودت قرار دادم، هرجای بهشت كه بخواهی آن ها را منزل ده، پس آن ها را در وسیله منزل می دهد به طوری كه از محمد و آهل بیت او - صلوات اللَّه علیهم اجمعین - در پرده نخواهند بود. [4] .

می گویم: بدون تردید دعای خیر از اقسام نیكی است، پس بر اثر آن، دعا كننده استحقاق شفاعت رسول اكرم صلی الله علیه وآله را روز محشر خواهد یافت، و این حدیث نیز بر فزونی ثواب به شفاعت دلالت دارد هم چنان كه در رفع عقاب ثابت است.

و از دلایل دیگر نیز روایتی است كه صدوق در امالی خود از امام باقرعلیه السلام از پدرانش از رسول خداصلی الله علیه وآله آورده كه فرمود: هركس می خواهد به من توسل جوید و نزد من حقّی داشته باشد كه به آن برای او روز قیامت شفاعت كنم، باید با خاندانم پیوند متّصلی داشته باشد، و آنان را خرسند نماید. [5] .

می گویم: شكی در این نیست كه اهل بیت علیهم السلام همگی با دعا كردن برای تعجیل فرج حضرت حجّت بن الحسن علیه السلام خرسند می شوند، بلكه ممكن است از اقسام پیوند با آنان نیز باشد. (دقت كنید)


[1] الخصال: 196:1.

[2] المنتهي: 544:1.

[3] بحار الانوار: 49:8.

[4] المنتهي: 544:1.

[5] امالي صدوق: 310، المجلس الستّون - چاپ بيروت -.